Enigmaticul secol al-XIX-lea,în care trecutul
se confruntă cu viitorul, cultura tradiţională cu noile gusturi,vechile clase
sociale cu noua masă a lucrătorilor în formare, este plin de promisiuni şi
bogat în suveniruri.
Viaţa
în secolul al-XIX-lea este apogeul burgheziei.Din 1799, bancherii parisieni îl
vor susţine pe Napoleon I,contribuind la reorganizarea financiară, de care vor
beneficia.Convertiţi fără ezitare la Restaurare, ei vor triumfa în 1830, întorcând
revoluţia în avantajul lor şi adunându-se în jurul lui Ludovic Filip,
fondatorul unei regalităţi burgeze, care le va asigura puterea, siguranţa
materială, perpetuarea beneficiilor, controlul ideilor şi
obiceiurilor.Concurenţa străină este necunoscută , negustorii şi producătorii
au facut afaceri excelente: „Îmbogăţiţi-vă”
a fost ordinul lui Guizot dat societăţii asupra căreia veghea garda naţională,
adevărată poliţie burgheză.
Burghezia
franceză va progresa: circulaţia monetară e intensă, industria e în plină ascensiune,
speculaţiile financiare vor da naştere
unor mari averi.Numărul băncilor va creşte, finanţatorii sunt toţi puternici.
Luxul
şi gusturile sunt insolente în majoritatea cercurilor. Sărbătorile, spectacolele,toaletele
sunt semne clare ale unei reuşite materiale: expoziţia universală de la 1867 cinsteşte această expansiune
economică şi rezultatul politicii susţinute de Guizot de mai bine de 25 de ani.
Civilizaţia
urbană se va dezvlota: în oraşele mai numeroase şi mai importante,numărul
construcţiilor va creşte;iluminarea strazilor se va îmbunătăţi, confortul
vieţii cotidiene va creşte.În Paris transformările materiale sunt considerabile;prefectul
Haussmann va crea în centrul capitalei intersecţia străzii Rivoli cu bulevardul
Sebastopol şi va amenaja mari artere.
Mari lucrări arhitecturale se vor realiza: l’Etoile,
Champs-Elysees. Astfel, baricadele care, în zilele agitate permiteau oamenilor
să blocheze mişcările trupelor, au devenit ineficace.Centrul şi vestul bine
dezvoltate se vor transforma în cartiere rezidenţiale şi elegante în timp ce
populaţia modestă şi muncitorii se vor aduna la periferie de est,nord şi în
suburbii.
Acest
fenomen de secesiune geografică, care va avea loc şi în Lyon şi Lille în care se va constitui o adevărată „centură
roşie”,corespunde cu o reală separare a claselor sociale pe care naşterea
industriei moderne a agravat-o.Deşi rata analfabetismului a scăzut şi cea a
copiilor ce urmau şcoala primară a crescut, burghezia e comodă iar clasa
muncitoare nu are nimic în comun cu ei: nici îmbrăcămintea, nici alimentaţia,
nici distracţiile.
Provincia nu cunoaşte aşa multe contraste şi
inegalităţi.Cei înstăriţi sunt aici mai puţin scandaloşi,sărăcia se vede mai
greu: ultimele noutăţi din Paris ajung în micile oraşe cu multă
întârziere.Mărfurilor le ia 11 zile să ajungă din Paris la Toulouse şi un poştaş
nu poate speră să facă această distanţă în mai puţin de 8 zile.
Napoleon a simţit importanţa reînnoirii
arhitecturală pentru prestigiul regimului său, când a spus: „Executarea
lucrărilor majore este de asemenea necesară pentru poporul meu cât şi pentru
propria mea satisfacţie.”Pentru ca acest oraş să fie cel mai frumos şi mai
grandios din câte există nu putea fi făcut decât după un model:cel care oferea
perfecţiunea indiscutabilă, oraşele antice şi monumentele lor.Ca urmare, nobila grandoare, strictă şi
severă de asemenea a stilului antic răspunde admirabil voinţei puterii şi
disciplinei lui Napoleon, ea fiind expresia Frumuseţii ideale a oricărui
arhitect.
Astfel va începe „romanizarea”
Parisului.Împaratul are idei precise: el îl va alege pe arhitectul Vignon să
construiască „Templul gloriei” pe care vrea să îl ridice în onoarea Marii
armate.Faţada , cu coloanele sale se va armoniza cu cea pe care a construit-o
Poyet pentru scaunul Corpului legislativ, de cealaltă parte a Senei,în timp ce
, în acelaşi spirit, Brongniart desenează galeria celeilalte „basilici”,
Brourse.
El va desena o coloană în centrul pieţii
Vendome o coloană care, în maniera celei lui Traian de la Roma, povesteşte
faptele militatre ale Imperiului şi ordonă construcţia a doua arcuri
monumentale: unul în piaţa Etoile şi celălalt la intrarea Tuileries, pentru a
comemora bătălia de la Austerliz.Inspirat de cel a lui Septime Severe, cel din
urmă, capodoperă a lui Percier şi Fontaine,oameni de încredere a lui Napoleon,capătă
admiraţia toturor contemporanilor:eleganţa perfectă a proporţiilor sale şi nota
delicată a marmurei policrome întruchipează, de fapt,severa ordine antică.
Pentru a fi pus în valoare de templele
greceşti şi de arcurile romane,trebuiau deschise în Paris noi perspective care
se găseau pe scara nobleţei în perspectiva lor.De aceea Împăratul favorizează noi
planuri de urbanism care anunţa o afacere mare a lui Haussmann în al II-lea
imperiu.Sunt amenajate intersecţii ca de exemplu cea de la Etoile.Sunt
construite noi străzi precum strada Rivoli, cea mai „arhitecturală” din Paris
cu ale sale case şi arcade simetrice.Noi poduri peste Sena se vor construi:
podul de la Iena pune în valoare colina Chaillot,unde Percier şi Fontaine ar fi
construit Palatul regilor Romei dacă munca nu le-ar fi fost întreruptă de
căderea imperiului.Podul artelor, primul pod construit din fontă şi deschis
doar pietonilor oferă o privelişte unică asupra Insulei cetăţii şi Podului
nouă.Împăratul se gândeşte să amenajeze şi pieţi cu săli de spectacol care
dotează Parisul: teatrul Odeon este refăcut de Chalgrin iar sala Teatrului
francez este reamenajată.Noi fântâni monumentale şi unele „orientale”, precum
„Palmierul” din piaţa Chatelet vor fi construite.
Dictatorul nu a uitat nici de simbolurile
puterii,palatele:va mări Louvre-ul, îşi va îmfrumuseţa reşedinţele Tuilleries,Malmaison,Versailles,
Compiegne şi va trimite în Italia, Olanda arhitecţi pentru a construi monumente
pe măsura grandorii lui.Interioarele se transformă şi sunt amenajate după
gustul actual al nobilului şi colosalului.Scările iau dimensiuni monumentale,apartamentele
vor lua aer intim şi ferestrele ce se inmulţesc se vor mări, deschizând
perspective nelimitate, în timp ce roşul şi verdele alături de ţesături vor
echilibra severitatea incorfortabilă şi masivă a mobilierului.Burghezia care adoptă noile
forme grele şi bogate, adoptă de asemenea şi decoraţiile care le însoţesc:
motive antice referitoare la onoare,cariatide,vase greceşti, sfinxi
egipteni, figuri mitologice şi
alegorice, mozaicuri.
În scurt timp,Parisul va avea nevoie de
adaptări datorită creşterii demografice ce generau noi probleme
circulaţiei.Haussmann va transforma Parisul într-un imens cartier.El vroia o
solutie modernă şi să treacă interesele de ordin practic peste cele estetice şi
sentimentale: de aceea Parisul a pierdut monumente istorice , culori şarmante
şi hoteluri somptuase. Numeroasele sale cartiere au fost desfigurate pentru a
permite noi axe de circulaţie:suburbia Saint-Germain a fost una dintre acestea iar
toată lumea sa bună a emigrat spre Champs-Elysees.
Dar opera lui Haussmann, aşa distructivă cum a
fost, a permis Parisului să fie avangarda oraşelor lumii, la fel ca
Londra.Acesta îi va da fizionomia actuală,cele
douăzeci de arondismente ale sale, largile sale artere rectilinii,parcurile
sale.Putem spune că Parisul s-a schimbat puţin după al doilea imperiu care i-a
marit limitele actuale şi i-a creat periferia, graţie progresului maşinilor şi
căilor ferate.Este imposibil să enumeri tot ce un oraş are, aşa că fără
îndoială nimeni nu a mai construit la fel de mult.Sub conducerea lui
Haussmann şi al colaboratorilor săi noi
cartiere au fost create, în timp ce se completează muncile începute anterior,
precum faţadele clădirilor de pe Champs-Elysees şi extinderea Louvre-lui de
către arhitectul Visconti; gări sunt construite: la cea de Nord se îmbină
elementele Renaşterii cu cele moderne, din fontă; la biserici găsim aceleaşi
caracteristici, iar Opera Garnier închide nobil şi pompos perspectiva celei mai
lungi artere din capitală.
Parisul are
o rezonanţă aparte pentru spiritualitatea românească:aici s-au format generaţii
întregi de cărturari români, aici au trăit şi au creat mari creatori
români precum Constantin Brâncuşi,
George Enescu, Emil Cioran, Eugen Ionescu şi alţii care au intrat în pantheonul
culturii universale .Metropola pariziană este în mod indiscutabil o mare atracţie mondială(mai mult de jumătate din fluxul turistic din Franţa se concentrează spre inegalabilul Paris).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu